Terugblikken

2016

Yvonne Leunissen 
(Programmamaker Studium Generale)

Studium Generale

Yvonne Leunissen, Programmamaker Studium Generale, kijkt terug op ‘Global Challenges’: een serie lezingen over actuele kwesties in de wereldpolitiek van Studium Generale en LUC Research Center.

Welke global challenges waren in 2016 ‘hot’?
Alle global challenges zijn hot! Armoede wereldwijd en Virussen, naar aanleiding van het zikavirus, trokken grote belangstelling in het voorjaar. In het najaar kwam een groot publiek naar Reporting from the front, Boko Haram en De situatie in Turkije. Het best bezocht was de avond over de Amerikaanse verkiezingen en waarom populisme hoort bij de Amerikaanse politiek. Heel actueel op dat moment en door de spreker in een breder historisch perspectief gezet, zodat het niet alleen ging over de strijd tussen Clinton en Trump.

Wat betekende deze serie voor jou als medewerker SOZ?
De samenwerking met LUC Research Center betekende voor mij en de andere collega’s van Studium Generale de eerste stap richting Den Haag. Studium Generale is al jaren gevestigd in Leiden en we hebben een trouw publiek. Met de serie Global Challenges verbreden we ons aanbod naar de Haagse studenten én bieden we mensen van buitenaf een kijkje in het Leiden University College. Het is heel leuk en een uitdaging om ook in een andere plaats een programma op te zetten en zo veel jonge mensen te enthousiasmeren. Op naar de rest van de Universiteit Leiden in Den Haag!

Irène Leibbrand 
(Coördinator Introductieprogramma’s)

Introductieweken

Hoe zorgt SOZ dat nieuwe studenten zich meteen verbonden voelen met hun studie, de universiteit en de stad? Coördinator Introductieprogramma’s Irène Leibbrand over de HOP, EL CID en OWL.

Hoe zorgen jullie als team dat een nieuwe student zich direct thuis voelt bij Universiteit Leiden?
“Studenten krijgen tijdens één van de drie introductieweken  (EL CID, HOP en OWL) die Universiteit Leiden te bieden heeft een goed overzicht van studie, stad en studentenleven om zo met een goede start hun studietijd te beginnen. Door aankomende studenten de keuze te bieden tussen drie introductieweken, proberen we zo goed mogelijk op de verschillende interesses van studenten aan te sluiten.”

Wat maakt voor jou daarin het verschil?
“De studentenpopulatie van de Universiteit Leiden bestaat uit heel diverse doelgroepen. Om alle studenten aan te kunnen spreken moet je daar rekening mee houden. Zo is de EL CID vooral gericht op eerstejaarsstudenten in Leiden, die daar kennismaken met hun studie, de stad en het diverse aanbod aan verenigingen dat Leiden rijk is.  De HOP richt zich op nationale en internationale studenten die aan de nieuwe faculteit in Den Haag gaan studeren. Zij verkennen tijdens deze week niet alleen het studentenleven van Den Haag, maar maken daar ook kennis met diverse (internationale) organisaties die voor hun toekomstige carrière interessant kunnen zijn.  Voor internationale (bachelor)studenten en masterstudenten bieden we in de OWL een gezellige kennismaking met de stad Leiden en medestudenten.  Ook helpen we de internationale studenten wegwijs te raken in Nederland. Door dit gerichte aanbod hopen wij de studenten aan de Universiteit Leiden een prachtige start van hun studententijd te bieden!”

Ian Lau
(International Programmes Officer)

Nieuw bij SOZ

Ze kwamen in 2016 als nieuwe medewerkers de afdeling versterken. Ian Lau en Ynette Caupain vertellen waarom ze zich bij SOZ thuis voelen.

Ian Lau, International Programmes Officer

Wat maakt dat jij je verbonden voelt met SOZ en de studenten?
Ik ben zelf student geweest aan de Universiteit Leiden. In een korte tijd is het mij gelukt om, na een vliegtocht van 7846 kilometer vanuit Curaçao, mij thuis te voelen in deze geweldige studentenstad.

Als International Programmes Officer maak ik dagelijks studenten mee die in hetzelfde schuitje zitten en met soortgelijke uitdagingen te maken hebben die ik zelf heb meegemaakt.

Wat betekent dat voor je werk?
Het geeft mij een kick om de internationale studenten te ondersteunen in de voorbereidingen op hun komst naar Leiden. En ze zich hopelijk hier snel thuis te laten voelen. Zo kunnen de studenten snel en fris beginnen aan hun academische carrière en genieten van de vele mogelijkheden die Universiteit Leiden te bieden heeft.

Ynette Caupain
(Studentenbegeleider)

Ynette Caupain, Studentenbegeleider

Wat maakt dat jij je verbonden voelt met SOZ en de studenten?
Ik voel me vooral verbonden met de kernwaarde inclusiviteit, een kernwaarde van SOZ en een belangrijke van mijn afdeling SSO. Inclusiviteit betekent voor mij het gevoel krijgen dat je welkom bent. Ik ben geboren op Curaçao en kwam na mijn middelbare school voor een studie in het Hoger Onderwijs naar Nederland. Op mijn school, de Haagse Hogeschool, voelde ik mij vanaf de eerste dag welkom.

Dit kwam vooral omdat ik in de pauze vaker samen mijn klasgenoten ging lunchen en op verjaardagen ook thuis uitgenodigd werd. Dat stimuleerde mij om een vraag te stellen als ik iets niet wist of begreep en hulp te vragen wanneer nodig. Ik herinner me dat ik een keer de kans kreeg om mee met skireis te gaan. Ik had uiteraard nooit eerder geskied en skikleren had ik ook niet, maar van de ouders van een van mijn klasgenoten mocht ik een heel tenue lenen, zodat ik ook mee kon.

Hoe zie je dit terug in je werk?
Als studentenbegeleider bij het Meeting Point voor vluchtelingstudenten vind ik het belangrijk dat ik deze studenten in de eerste plaats het gevoel kan geven dat ze welkom zijn op de universiteit. Dat zij zich vrij voelen om een vraag te stellen en advies of hulp te vragen, zonder het idee te hebben dat het een ‘domme’ vraag is of een teken van zwakte. Ik communiceer bij voorkeur in het Nederlands, maar als het moet, schakel ik net zo makkelijk naar het Engels of Spaans. Jammer dat ik geen Frans spreek, maar daar is mijn collega Lesage weer een kei in.

Rolando Podda
(Medewerker Marketing en Communicatie)

Bedrijfsfitness

Het USC weet bedrijven in het Bio Science Park aan zich te verbinden met een speciaal sportaanbod. Rolando Podda, Medewerker Marketing en Communicatie, verklaart het succes.

Hoe zorg je dat medewerkers van andere bedrijven tóch bij het USC komen sporten?
Bij sport is vooral laagdrempeligheid belangrijk. Iedereen ambieert een gezond evenwicht tussen lichaam en geest, helaas is de werkelijkheid vaak anders. Het schiet erbij in en prioriteiten liggen ergens anders. Heel begrijpelijk, vooral met een drukke baan. Juist hier spelen wij als USC goed op in. Wij zijn flink gegroeid in ons aanbod Body & Mind en bieden dit verspreid over de werkweek op verschillende tijden aan. Daarnaast bieden wij een sportcoachingstraject aan waarbij de focus ligt op begeleiding en het verruimen van kennis op het gebied van sport, voeding en lifestyle. Dit vinden onze klanten heel prettig. Vooral als je na lange tijd weer flink aan de slag gaat, dan ben je blessuregevoelig en loop je een groot risico uitgeschakeld te worden door alleen maar goede bedoelingen.

Wat maakt de aanpak van het USC uniek?
In samenwerking met onze partners creëren wij een aanbod op maat. Zo krijgen de medewerkers van één van onze partners het abonnement vanuit de werkgever betaald. Andere bedrijven bieden hun werknemers een jaarlijkse sportvergoeding. Wij berekenen dan de totale kosten voor de medewerker en communiceren deze prijs door. Dit doen wij met bedrijfsgebonden brochures en gepersonaliseerde marketingcommunicatie. Wij doen er uiteraard alles aan om van de sportende medewerkers ambassadeurs te maken.

Tot slot organiseren wij eens per jaar de Bio Science Park Sportdag. Hier komen veel medewerkers op af en dit is dan ook een uitstekende gelegenheid om medewerkers van het Bio Science Park kennis te laten maken met het USC.