Page 18 - Jaarverslag SOZ 2013

Basic HTML Version

Jaarverslag Studenten- en Onderwijszaken 2013
18
een verbeterde samenwerking tussen
Functioneel Beheer en betrokken partijen en geautomatiseerde ondersteuning vanuit onder
andere uSis, verliep het inschrijfproces voor het studiejaar 2013/2014 veel meer gestructureerd.
De performance van uSis is in 2013 sterk verbeterd, zo draaiden eind 2013 de nachtelijke
processen gemiddeld ruim drie keer zo snel als begin 2013. Het project ‘Digitale machtiging’
heeft het proces voor het innen van collegegelden makkelijker gemaakt. Door de introductie van
zogenaamde ‘workcenters’ werd de navigatie in het systeem voor medewerkers vereenvoudigd.
Ingebruikname app ‘Leiden Univ’
Binnen de app ‘Leiden Univ’ werd het voor studenten mogelijk zich in- en
uit te schrijven voor tentamens en het volgen van vakken. De app werd op
sommige momenten ruim 2.000 keer per dag gebruikt. De app werd ruim
250.000 keer geraadpleegd.
Samenwerking faculteiten
Door het invoeren van regulier overleg en te investeren in het kennisniveau
bij faculteiten is de samenwerking tussen Functioneel Beheer en de
faculteiten sterk verbeterd.
De afdeling heeft ondersteuning geboden bij de decentrale selectie bij het
Leids Universitair Medisch Centrum, opzetten van een nieuwe
beoordelingsschaal (GPA) bij het Leiden University College en de
implementatie van StudieKeuzeCheck bij de Universiteit Leiden.
Invoering BRON-HO
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is in 2013 project ‘BRON-HO’ gestart.
Doel van dit project was om te komen tot een systeem waarmee instellingen gegevens aan de
Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) kunnen leveren. Functioneel Beheer heeft in 2013 de
benodigde voorbereidingen getroffen om deze nieuwe manier van aanleveren mogelijk te
maken. Tot begin december 2013 leverde de Universiteit Leiden gegevens aan via CRIHO. Vanaf
6 januari 2014 verloopt de aanlevering via ‘BRON-HO‘.
Registratiesysteem oIEM steeds belangrijker
In 2013 is een extra beheerder opgenomen in de formatie om in te spelen op de toename in het
gebruik en belang van het online International Education Management (oIEM) systeem. Er is
onderzoek uitgevoerd naar beschikbare alternatieven om de processen die oIEM ondersteunt
ook in de toekomst te ondersteunen.
Intensiever gebruik Blackboard
Zowel studenten als docenten maakten vaker en intensiever gebruik van Blackboard. Docenten
plaatsten naast documenten en presentaties ook meer filmpjes en geluidsopnamen. De wens is
beeld- en geluidsmateriaal goed op te slaan is daarmee toegenomen. Steeds meer studenten
raadplegen online informatie via Blackboard. In 2013 waren er bijna 25.000 actieve gebruikers.
Op een doordeweekse dag werden gemiddeld 380.000 pagina's bezocht.