|
|
|
|
Nieuwsbrief |
|
|
Jaargang 16, 27 oktober 2020 |
|
|
|
|
|
|
Rechten van slachtoffers: werken ze wel? |
|
Slachtoffers van misdrijven kunnen lang niet altijd ten volle gebruik maken van hun rechten, stelde Maarten Kunst, hoogleraar Criminologie in zijn oratie op 26 oktober. Hij wil uitzoeken hoe dat precies komt en proberen dit te verbeteren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uit de duizendknoop: uitheemse bladvlo gaat invasieve plant bestrijden |
|
Voor het eerst wordt in Nederland een uitheemse diersoort in de vrije natuur uitgezet om een schadelijke plantensoort te bestrijden. De Japanse bladvlo moet soelaas gaan bieden tegen de woekerende Aziatische duizendknoop. Suzanne Lommen van het Instituut Biologie Leiden coördineert de veldproeven.
|
|
|
|
|
|
|
|
Leidse studenten redelijk positief over online onderwijs |
|
De studenten van de Universiteit Leiden zijn tevreden over het online onderwijs dat ze in het tweede semester kregen. Opvallend is dat ze meer tevreden waren met online kennisoverdracht dan met het onderwijs gericht op de verwerking van de stof. Dit blijkt uit een uitgebreide evaluatie.
|
|
|
|
|
|
|
|
Microbootje uit de 3D-printer |
|
Van boeg tot achtersteven meet dit bootje 30 micrometer, ongeveer een derde van de dikte van een haar. Het is uitgeprint door de Leidse natuurkundigen Rachel Doherty, Daniela Kraft en collega's.
|
|
|
|
|
|
|
|
Podcast: onderdrukking en vrijheid in het vroege islamitische rijk |
|
Tijdens de laatste levensjaren en na de dood van de profeet Mohammed veroverden de moslims een groot deel van Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Dat speelde in de 7de eeuw na Christus, ver voordat het buskruit werd uitgevonden. Hoe hielden zij hun immense rijk onder controle? Petra Sijpesteijn, hoogleraar Arabisch, vertelt erover in de UBLpodcast.
|
|
|
|
|
|
|
|
Healthy University Week |
|
Van office workout tot lezingen over omgaan met stress: deze week is het Healthy University Week! Hoogleraar Gezondheidspsychologie Andrea Evers vertelt waarom het goed is om als universiteit de gezondheid van je medewerkers en studenten te bevorderen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij ons leer je de wereld kennen |
|
|
|
|