|
|
|
|
Nieuwsbrief
|
|
|
Jaargang 16, 11 februari 2020
|
|
|
|
|
|
|
'Samenwerking kan alleen vanuit stevige disciplines'
|
|
Een pleidooi voor samenwerking, een diesoratie die voor het eerst door twee hoogleraren gezamenlijk werd uitgesproken en een eredoctor met een bijzonder levensverhaal: de 445e dies natalis was zeker geen gewone dag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘Fantasieën over het coronavirus zijn besmettelijker’
|
|
Nepnieuws over ‘patiënt zero’ en ronkende koppen zoals ‘het gele gevaar’. Leidse wetenschappers spotten wereldwijd veel valse berichten over het coronavirus en discriminerende stereotypering van Chinezen. Hoe schadelijk is dat?
›
Lees meer
|
|
|
|
|
|
|
‘Overheid en universiteit moeten leiding pakken in tegengaan cybercrime’
|
|
Van ransomware tot Citrix-file: de afgelopen maanden werden Nederlandse instellingen regelmatig lamgelegd door zware cyberaanvallen. We kunnen deze dreigingen alleen gezamenlijk het hoofd bieden, met universiteit en overheid samen in de hoofdrol. Dat stellen de Leidse hoogleraren Bibi van den Berg en Aske Plaat.
›
Lees meer
|
|
|
|
|
|
Een échte professor in de klas
|
|
Les van een hoogleraar op de basisschool, bijvoorbeeld over de geschiedenis van Afrika, het klimaat of over zorg en onderzoek. Honderd Leidse hoogleraren lieten kinderen kennismaken met hun werk in het project Meet The Professor.
›
Lees meer
|
|
|
|
|
|
|
Universiteit investeert extra in baanbrekend onderzoek
|
|
Van museaal verzamelen tot kunstmatige intelligentie. De Universiteit Leiden heeft acht onderzoeksprogramma’s geselecteerd die een extra financiële stimulans krijgen. Door extra te investeren en de krachten te bundelen, wil de universiteit het verschil maken en voor doorbraken zorgen.
›
Lees meer
|
|
|
|
|
|
Dit was 444 jaar Universiteit Leiden
|
|
Het kan je eigenlijk niet zijn ontgaan: in 2019 vierde de Universiteit Leiden haar 444e verjaardag. Het hele jaar door waren er activiteiten voor de inwoners van Leiden en Den Haag. Een terugblik op dit bijzondere jaar.
›
Lees meer
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij ons leer je de wereld kennen
|
|
|
|
|