|
|
|
Nieuwsbrief |
| |
Jaargang 10, 11 februari 2014 |
| |
|
|
|
|
|
|
|
Rector magnificus op dies:
‘Universiteit moet en kan reflecteren’ Wetenschapsfraude
en ‘zelfplagiaat’, en al of niet perverse prikkels. In zijn
toespraak op de diesviering van 7 februari besprak rector
magnificus Carel Stolker actuele thema’s. ‘Veel vraagt om een
antwoord en de universiteit heeft het vermogen tot
reflecteren.‘
|
|
|
|
|
|
Sneller stoppen dankzij
tyrosine Plotsklaps
rent een spelend kind de weg op. Remmen!! Wie net spinazie of
eieren heeft gegeten reageert sneller in zo’n situatie,
dankzij het aminozuur tyrosine in deze en andere
voedselproducten. Leids cognitief psycholoog Lorenza Colzato
publiceert erover in het tijdschrift
Neuropsychologia.
|
|
|
|
|
|
Hoe onderzoek je
hulpverleningsdiensten voor een ramp? Met
je neus bovenop een ramp staan is voor wetenschappers niet
weggelegd. Promovenda Selma van der Haar onderzocht daarom
'command-and-controlteams' in oefensituaties: ‘Een gedeeld
beeld verhoogt de effectiviteit van de aanpak. Een kritische
houding is daarbij onmisbaar.’ Promotie 12 februari
2014.
|
|
|
|
|
|
Universiteit Leiden wil naar
evidence-based onderwijsinnovatie Zoveel
mogelijk uit je studie halen, actief lid zijn van de
academische gemeenschap en op tijd afstuderen. Dat is wat de
Universiteit Leiden de studenten voorhoudt. Maar hoe krijg je
hen zover? Drie promovendi gaan op zoek naar hard bewijs voor
wat werkt.
|
|
|
|
|
| |
|