|
|
|
Jaargang 4, 22 april 2008 |
| |
|
|
Merel
Manshande, bachelorstudent Talen en culturen van Japan,
schrijft kort maar krachtig: 'Op deze foto zien we de drukste
oversteekplaats van de wereld, in Tokyo.
|
|
|
|
|
Het
is een van de meest urgente problemen waarmee een
psychotherapeut geconfron- teerd kan worden: iemand die
zichzelf verwondt. Hoe behoed je die persoon voor erger?
Psychologe Nadja Slee ontwikkelde een behandelmethode die
effectiever blijkt dan reguliere behandelingen.
Lees
verder |
|
|
|
|
|
|
|
De
ziekte van Alzheimer komt veel voor, is niet in een vroeg
stadium te diagnosticeren, en is niet te genezen. Die
combinatie is frustrerend. Een consortium onder leiding van
LUMC-neuroradioloog Mark van Buchem gaat technieken
ontwikkelen om alzheimer vroeg vast te stellen.
Lees
verder |
|
|
|
|
|
|
|
In
het National Museum of India in Delhi, stond in de afgelopen
weken de Leidse hoogleraar Sanskriet en Indische archeologie,
Jean Philippe Vogel (1871-1958), centraal. Met een monografie
en een tentoonstelling van zo'n 80 originele foto's uit
zijn collectie, nu in bezit van Instituut Kern.
|
|
|
|
|
|
|
|
Microbioloog
Bjørn Traag is een van de vijf Leidse onderzoekers die met een
Rubicon- subsidie onderzoek gaat doen aan een buitenlandse
topuniversiteit. In juli vertrekt hij voor twee jaar naar
Harvard om alles te weten te komen over de groei van de
bacterie Bacillus.
Lees
verder |
|
|
|
|
|
|
|
De
laatste jaren zijn de optical-imaging-technieken in de
geneeskunde enorm ver- beterd. Dat maakt in de toekomst
precieze- re operaties mogelijk, waardoor
kanker- patiënten meer kans op genezing hebben en onnodige
complicaties voorkomen worden. Prof.dr. Clemens Löwik loopt
bij dit onderzoek voorop. Oratie vrijdag 25 april.
Lees
verder |
|
|
|
|
|
|
|
Het
editiewerk - het uitgeven van oude teksten - in het onderzoek
naar middel- eeuwse filosofische ideeën heeft prioriteit,
stelt prof.dr. Bert Bos. Hiervoor is kennis nodig van Latijn,
paleografie en codicologie. Dinsdag 22 april houdt Bos zijn
oratie.
Lees
verder |
|
|
|
|
En
verder |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |