Terug naar de homepage van Universiteit Leiden Studieondersteuning

Studentenpsychologen

Plezier en interesse in de studie
Plezier en interesse in de studie hangen bij veel studenten in de eerste plaats vaak samen met studieresultaten. Als de cijfers tegenvallen, dan verdwijnen ook vaak het plezier en de interesse. Maar dat werkt ook andersom! Plezier en interesse in de studie stimuleren het studeren en zullen tot goede resultaten leiden.

Vaak heeft een negatief effect

  • Geen kontakt met studiegenoten
  • Geen idee hebben wat de bedoeling van de vakken is
  • Geen overzicht over de studie en maar wat aanrommelen
  • Studeren volgens een onrealistisch zwaar studieplan
  • Vinden dat ALLES leuk moet zijn
  • Eigenlijk geen zin hebben in de studie, maar vinden dat 'het nu eenmaal moet'
Meestal heeft een positief effect
  • Kontakten opbouwen met medestudenten bij studieonderdelen, sport- en andere verenigingen
  • Uitvinden hoe de studie is opgebouwd door de studiegids, medestudenten en docenten te raadplegen
  • Een overzicht te hebben, planmatig te werk te gaan en je verdiepen in de stof
  • Werken volgens een haalbaar werkplan waardoor de kans op studiesucces en toename van plezier en interesse wordt vergroot
  • Accepteren dat er ook saaie vakken zijn. Maar als alles vervelend is, dan zou je eens moeten nadenken over een andere studie
  • Het idee te MOETEN studeren aan te pakken. Bijna altijd is dit idee te nuanceren
    • MOETEN kan een pure misvatting zijn. Immers je hoeft helemaal niet te studeren.
    • MOETEN is een veralgemenisering van tijdelijke tegenzin voor één bepaald vak. Je hebt er bijvoorbeeld de pest in dat je een tentamen moet overdoen. Realiseer je dit en wissel aangename en onaangename activiteiten zo veel mogelijk af
    • MOETEN hangt samen met de vrees andere aantrekkelijke activiteiten te missen. Maak een werkplan, waarbij je verschillende activiteiten in een tijdschema inpast
Overzicht kiezen bij studieproblemen
Studentenpsychologen - Universiteit Leiden