Page 21 - Jaarverslag SOZ 2013

Basic HTML Version

Jaarverslag Studenten- en Onderwijszaken 2013
21
Ombudsfunctionaris
Alle studenten van de Universiteit Leiden kunnen bij de ombudsfunctionaris terecht met een
probleem of conflict. Zij kunnen de ombudsfunctionaris inschakelen om samen tot een oplossing
te komen. Snelle interventie is belangrijk omdat conflicten en problemen ook wel tot studieuitval
kunnen leiden. De onafhankelijke positie van de ombudsfunctionaris draagt ertoe bij om zaken
te kunnen oppakken en te bemiddelen. In veel gevallen wordt de klacht weggenomen en kan
studievertraging worden voorkomen. De ombudsfunctionaris heeft een geheimhoudingsplicht,
zodat de vertrouwelijkheid gewaarborgd is.
Kwaliteitsverbetering
De ombudsfunctionaris draagt verbeterpunten aan voor de organisatie naar aanleiding van
klachten en problemen om zo structurele klachten te voorkomen, de gevolgen van problemen te
herstellen of herhaling in de toekomst te voorkomen.
Zelfstandig jaarverslag
Vanwege de unieke positie die de ombudsfunctionaris heeft binnen de universiteit, stelt deze
een eigen jaarverslag op. In het jaar 2013 zijn klachten over informatievoorziening en
procedures over onderwijsbegeleiding en inschrijving in behandeling genomen.
Het uitgebreide jaarverslag is te vinden op d