Nieuw Visitors' Centre moet 'huis van de stad' worden


Het ontwerp van Benthem Crouwel Architekten BV met een open pui en een enorm mediascherm op de gevel.

Het Visitors' Centre van de universiteit gaat in 2008 op in het grotere Visitors' Centre Leiden. Het Amsterdamse bureau Benthem Crouwel Architekten BV maakte een ontwerp met een open pui en een enorm mediascherm op de gevel.

Front office
Het nieuwe Visitors' Centre Leiden (VCL) komt voort uit het huidige Visitors' Centre van de Universiteit Leiden in het Centraal Station. Het moet het front office van twintig Leidse stadspartners worden, voor elke bezoeker. Voor wie niet bekend is met de term front office (dat een paar vormt met back office): het punt waar de klant zich kan vervoegen. Het loket dus, de toonbank, de balie. Het VCL wordt gevestigd op de begane grond van het huidige, kloeke gebouw van de Kamer van Koophandel, Stationsweg 41, pal tegenover het station.

Ruime openingstijden
Nu al staat vast dat, naast de universiteit, ook de balie en de toeristische functie van de VVV in het ultramoderne VCL komen, en dat het ticket office er kaartjes gaat verkopen voor allerlei evenementen in en buiten Leiden. Daarnaast is er heel veel informatie te vinden over de stad en haar instellingen en bedrijven. Het streven is de openingstijden ruim te houden, zo mogelijk zeven dagen per week van 9.00 tot 22.00 uur. Dit soort aspecten wordt neergelegd in een businessplan dat de participanten nog samen moeten maken.

Momenteel doen twintig partners mee. Naast de gemeente, de Kamer van Koophandel, de universiteit en het Leidse Centrummanagement zijn dat vanzelfsprekend de musea en theaters, de hotel- en de horecabranche, maar ook andere onderwijsinstellingen zoals het ROC en de Leidse Hogeschool, en het BioScience Park. De jongste partner is de uitgever van het Leidsch Dagblad.


Het Visitors' Centre Leiden moet uitnodigen tot binnenlopen.
Uitnodigen en informeren
Nadat vier architectenbureaus waren aangezocht om een ontwerp te maken voor het VCL is de keus gevallen op Benthem Crouwel Architekten BV in Amsterdam. Het bureau legde op verzoek van de opdrachtgevers twee zware accenten in het ontwerp: de bezoeker moet zich uitgenodigd voelen om naar binnen te gaan en het Visitors'Centre Leiden heeft een sterk informerende en verwijzende functie. Vandaar dat het ontwerp een open pui laat zien en een enorm mediascherm op de gevel waarop in een oogopslag te zien is wat er in Leiden zoal is te doen. Ook worden nieuwsfeiten getoond. Het scherm staat voor de digitale informatievoorziening in het VCL; het moet 'alwetend' zijn. En aangezien baliemedewerkers nooit alles kunnen weten, zullen er computers staan waarop de bezoeker heel veel zelf kan opzoeken.

Informeren en verwijzen gebeurt ook door middel van informatiezuilen die her en der in de stad als een soort buitenposten van het VCL komen te staan. Ook zo kan de bezoeker zich snel informeren over de mogelijkheden die Leiden biedt, en het nummer van een taxibedrijf of hotel opzoeken.


Het gezamenlijke beeldmerk van de stadspartners. Ook de Universiteit Leiden plaatst het in haar publicaties. De Engelstalige versie luidt: Leiden. Key to discovery.
Citymarketing
Het initiatief voor het nieuwe Visitors' Centre Leiden is onderdeel van het concept van de Leidse City Marketing: stad, bedrijven en instellingen werken intensief samen om de stad internationaal te promoten als een plek waar het goed toeven is voor wie er wil ondernemen, studeren, werken, wonen of er te gast is als toerist, congresganger of bezoeker. Alle participerende partijen zijn eerstverantwoordelijk voor een project; voor de universiteit is dat het Visitors' Centre Leiden. Andere projecten zijn de stadsportal www.Leiden.nl, de Scheltemadebatten. Een eerder gezamenlijk project waren de enorme doeken die vorig jaar - Rembrandtjaar - op diverse plaatsen in de stad hingen. Alle activiteiten gebeuren onder één gezamenlijke noemer: Leiden. Stad van ontdekkingen.

Meer informatie over het Vistors' Centre Leiden:
Agta Kockmann, 071 527 88 80 of 
a.m.a.e.kockmann@io.leidenuniv.nl.

(17 juli 2007/CH)