Universiteit Leiden
  home   contact      
 
 
 
Archief
   

Onderwijs

Wint taalkunde aan terrein?
Zevende Taalkunde Olympiade heeft opkomst boven verwachting

Zaterdag 3 februari vormde het Lipsius het toneel van de (alweer zevende) Taalkunde Olympiade. Bezochten in de afgelopen jaren telkens zo'n tachtig 4, 5 en 6 vwo-scholieren Leiden om met elkaar de strijd aan te gaan, dit maal was de opkomst overweldigend; maar liefst 120 scholieren verschenen op hun vrije zaterdag onder begeleiding van ouders en docenten.

door Gerdine Kuggeleijn

  
Docente Marieke Roelofs is al jaren trouwe deelnemer (buiten mededinging). Dit jaar heeft ze een hele groep 4 vwo-leerlingen mee genomen.

In totaal 124 deelnemers (hieronder vier docenten buiten mededinging om) vulden de banken van 011 en stortten zich op zes uiteenlopende taalkundeopgaven. De winnaars gaan op 10 maart naar huis met prachtige (woorden)boeken, die ook dit jaar gul gesponsord zijn door verschillende uitgeverijen. Bovendien mogen de vier beste deelnemers Nederland vertegenwoordigen bij de Internationale Olympiade, die dit jaar in St. Petersburg wordt gehouden.

In totaal vier uur lang werd er geploeterd op Baskische zinnen, Avestische volgzaamheid en Maleis geheimschrift. Ook schrokken de deelnemers niet terug voor Hawaaiiaanse familierelaties, telwoorden in het Atasik of om Van Dale te helpen aan adequatere betekenisomschrijvingen voor de aanwijzende voornaamwoorden 'dit' en 'dat'. Naast initiatiefnemer Sasha Lubotsky en Michiel de Vaan van de opleiding vergelijkende Indo-Europese taalwetenschap hebben ook dit jaar weer medewerkers uit verschillende hoeken van de faculteit een bijdrage aan de opgaven geleverd.

In de pauze eten de scholieren met rode konen snel een broodje. Zoals Camille en Eva uit Breda: "Leuk" roepen de dames in koor als ik vraag hoe ze het vinden. "Maar wel heel moeilijk hoor. Misschien hadden we niet pas in de trein hiernaartoe een proefopgave moeten proberen..." "Ik had het iets makkelijker verwacht," zegt Meike Blezer "maar het was wel leuk. Op school heb je niet zoveel uitdaging, daarom is dit juist leuk om te doen!". Ook Jeroen Metz en Lisanne Berendsen willen volgend jaar weer meedoen. "Baskisch was erg leuk en Hawaiiaans was niet heel moeilijk; opgave 1 over Maleis geheimschrift was niet te doen!"

  
Deelnemers Jeroen, Lisanne en Meike
 
Camille en Eva

Zoveel animo is natuurlijk geweldig. Is taalkunde echt in opkomst onder scholieren? Krijgt het vak eindelijk meer naamsbekendheid op school? Middelbare schooldocenten reageren enthousiast op het Leidse initiatief; docenten van taalvakken, maar ook wiskunde oefenen vaak ter voorbereiding met een groepje of komen zelfs mee. Het evenement sluit bovendien goed aan bij een ontwikkeling bij scholen die extra uitdaging zoeken voor getalenteerde leerlingen, zoals zgn. begaafdheidsprofielscholen.

Is er dan niets op dit succesvolle evenement af te dingen? De hoge opkomst had één vervelend nadeel: een tekort bij het lunchbuffet. Dan weet je wat je als organisator te doen staat: door de regen op je fietsje naar Hoogvliet voor voldoende stroopwafels en Marsen na afloop!

 Kijk voor meer foto's en interviewtjes met deelnemers op de website: www.olympiade.leidenuniv.nl.

Nieuwsgierig naar je eigen taalkundeknobbel? Op de site staan proefopgaven en antwoorden. Na 10 maart vind je er ook de opgaven van deze Olympiade.

 Benieuwd naar andere evenementen op de voorlichtingskalender? Een overzicht en toelichting vind je op de communicatiepagina's in Letwijzer.

  
Na een hartelijk welkom door Jef Jacobs, licht Michiel de Vaan enkele huishoudelijke zaken toe en wenst dan de 124 deelnemers veel succes.

                                    
 
   
vorige pagina top pagina