Universiteit Leiden
  home   contact      
 
 
 
Archief
   

Archief > Forum 4/06 > Column

Onderwijs

    

Lente

Column door Jef Jacobs

Wij kiezen niet alleen voor talent, wij jagen er op. Wij scouten dat het een lieve lust is. Wij vormen honours- en pre-university-classes om talent vroeg te spotten. Wie zich ook maar even als talentrijk manifesteert, vatten wij in de kraag. Van zo'n jaar of vijftien tot zo'n jaar of veertig. Ik heb begrepen dat zoiets ook in al in het basisonderwijs gebeurt. Daar krijgen in groep acht de superslimmen in masterclasses onderwijs van excellente docenten uit het voortgezet onderwijs. Natuurlijk in het belang van die jonge talenten. Maar ook in de stille hoop dat deze bloedjes voor het christelijk lyceum of het stedelijk gym zullen worden gewonnen. Waren ze ons vóor of imiteren ze ons? En doen de juffen en meesters dat ook al in groep twee?

Het studiehuis is mislukt. Kwam dat niet ook omdat wij onze jeugd niet meer kennen? Of onze eigen jeugd vergeten? Omdat we vergeten dat pubers nu eenmaal hun identiteit niet in volgzaamheid maar in verzet ontwikkelen?

Gisteren hoorde ik dat onze jongste student zestien is. Met wat geluk promoveert hij/zij met vierentwintig. Getalenteerd of niet, het moet allemaal eerder en in minder tijd. Vroeger in het leven, vroeger op de markt, tegen minder kosten, met een hogere graad aan valorisatie. Het ideaalbeeld van de student dat het onderwijs momenteel ontwikkelt, is dat van de hypergemotiveerde, supergetalenteerde, hoogstrenderende. Dat beeld strookt toevallig met de efficiency- en verantwoordingswensen van de overheid. Toevallig?

Nog maar pas hoorde ik als tegenargument tegen selectie aan de poort de term 'laatbloeiers' vallen. Niet alleen ìk schrok. Zeer on-Leids, dacht ik nog. Maar hoewel het al bijna zomer was, gaf het me een heerlijk gevoel van lente.

                                    
 
   
vorige pagina top pagina