Universiteit Leiden
  home   contact      
 
 
 
Archief
   

Archief > Forum 4/05 > Reportage

"Enthousiaste reacties. . tot ze gaan zoeken."

Op donderdagmiddag 2 juni 2005 begaf een afvaardiging Leidse studenten Journalistiek & Nieuwe Media zich naar het Mediapark in Hilversum om daar verslag te doen van hun webonderzoek naar de site www.omroep.nl. "Nieuw is niet altijd beter." Een reportage over gegoogle naar de paus, koek en wanhopige programmeurs.

door: Bart de Haas

De trein

Om 13.49 rolde de trein precies op tijd het station van Hilversum-Noord binnen. Een tiental studenten stapt uit. De afgelopen maanden zijn ze druk bezig geweest met onderzoek naar enkele websites. In het kader van het vak Webtesten, onderdeel van de praktijkstudie Journalistiek & Nieuwe Media, een van de Letterenbijvakken, keurden ze vooral de site www.omroep.nl, waarop je onder meer de televisiegids (niet alleen voor de publieke omroep) kunt raadplegen, live radio kunt luisteren en een gemist programma terug kunt zien. Tenminste, dat is de bedoeling.

            Na de op- en aanmerkingen van de groep studenten van het jaar daarvoor is de site inmiddels grondig vernieuwd. De afgelopen weken hebben de studenten echter gemerkt dat er ook nu nog van alles aan te verbeteren valt. Deze middag zullen ze aan de makers, ontwerpers en programmeurs van de site laten zien wat. Door talloze tests met proefpersonen, opgenomen met het programma Camtasia, hadden ze ondertussen heel wat aanbevelingen. Benieuwd hoe de mensen van omroep.nl zouden reageren op deze Camtasia-filmpjes, liepen ze het tegenwoordig zwaar beveiligde Hilversumse Mediapark op.

De tests

De bijeenkomst vond plaats in het Filmcentrum. Door de portier werden de studenten echter eerst naar het Studio-, Audio- en Videocentrum geleid. Na een ware ontdekkingstocht door het hele park arriveerden ze uiteindelijk toch in het goede gebouw, waar ze hartelijk welkom werden geheten door drie mannen, de makers van omroep.nl, die erg geïnteresseerd waren in hun verhalen. Nu wilden ze die mannen wel eens laten zien dat er veel meer mis was met hun site dan ze zelf ongetwijfeld zouden denken.

            Tijdens de tests hadden de proefpersonen twee dingen 'moeten' doen, namelijk een tijdje rondzwerven op de site zoals ze dat thuis ook zouden doen, dus naar die zaken surfen die ze zelf interessant vonden, en daarnaast waren er ook diverse scenario's en opdrachten bedacht, zoals 'Stel, je bent op vakantie geweest: een hele week zeilen op het IJsselmeer. Daardoor heb je echter het nieuws niet kunnen volgen. Nu je thuis komt hoor je ineens dat de paus is overleden. Probeer het journaal van 19 april terug te vinden."

            Dit bleek in de praktijk een onmogelijke opgave, doordat het journaal, zo bleek achteraf, om financiële redenen geen archief op datum bijhoudt. Het journaal bleef onvindbaar; wat de proefpersonen ook deden, het lukte niet. En al hun pogingen (plus wat ze zeiden) stonden nu op de filmpjes die zo dadelijk aan de makers van omroep.nl getoond zouden worden. De makers die er niet zo gemakkelijk vanaf zouden komen, ondanks dat de tafels in het Filmcentrum vol stonden met koffie, thee en heerlijke koekjes. De studenten wilden een verklaring. Eisten een verklaring.

De presentatie

"Je moet nooit te veel informatie op een website willen," zo begon Rob Punselie, docent bij de praktijkstudie JNM en zelf professioneel bezig met het verbeteren van websites. De makers knikken hem begrijpend toe. "Het zelfde geldt voor een website,. Als een bezoeker iets niet direct kan vinden, klikt-ie weg. Alles moet snel. Nieuwer is niet altijd beter."

            Aan de hand van een Powerpoint-presentatie toont Punselie aan waar de gebreken van de site liggen, daarbij voortdurend terugvallend op de meegereisde studenten, per slot van rekening als testleiders de ervaringsdeskundigen in de zaal. Af en toe is hij behoorlijk hard: "Wat betreft het onderdeel 'Uitzending gemist' waren er enthousiaste reacties." Hij wacht even. ". tot ze gaan zoeken." Aan de andere kant van de tafel blijft het stil. Soms klinkt er wat schaapachtig gelach op. Ze hadden toch verwacht dat hun site beter in elkaar zat.

            Vervolgens volgt het ene advies het andere op. De site is rommelig. Er is geen duidelijk overzicht. Het inlogmoment komt te vroeg, voordat je weet dat je je eigen tv-krantje kan maken. De tv-gids kan niet concurreren met andere televisiesites, gesteund door het onverslaanbare google.nl. Het is een origineel product, maar de archieffunctie is gebrekkig. De zoekfunctie werkt niet zoals de mensen die verwachten en zit bovendien op een vreemde plaats. Een andere vorm zou beter zijn.

De makers worden steeds stiller. "Maar het gaat wel snel." is hun enige verweer.

De filmpjes

Als Punselie vervolgens de filmpjes laat zien, lijkt het alsof de langverwachte executie nu eindelijk plaats gaat vinden. Stuk voor stuk bewijzen ze zijn gelijk. Als er tot drie keer toe een proefpersoon terugvalt op google, in plaats van dat hij of zij de niet goed functionerende zoekfunctie van de site zelf gebruikt, en er een ander liever op een weblog naar de dode paus zoekt dan op de site van het NOS-journaal, houdt één van de makers uit schaamte een hand voor zijn ogen. Je hoort één van de proefpersonen mompelen: "Daar zou je wel achter kunnen komen, als je wat rustiger zou surfen.", waarna hij direct weer willekeurig doorklikt.

            Voor de studenten wordt de middag pas echt interessant, als de makers zich gaan verdedigen, soms haast wanhopig, en er ruimte is voor reflectie en discussie. "Dit bevestigt heel veel dingen, maar ook onze frustratie. Voor wie maak je immers zo'n site? Pas je je aan aan de zwakste schakel die nog nooit op het web heeft gesurft? Is er een handleiding nodig voor degenen die er zelden komen of maak je het voor de vaste bezoekers? Het blijft altijd een dilemma!"

De toekomst

Tot slot krijgen de studenten ook nog een aantal weetjes te horen, nieuwe informatie, tipjes van de sluier, vooral over de toekomst. Zo heeft de nieuwe portal van 'Uitzending gemist' dit jaar een groei doorgemaakt van 250.000 tot meer dan 2,5 miljoen streams per maand. "Dat is een vertienvoudiging! En we hebben zelfs meer dan 4 miljoen page views!" Een ander kijkje in de nabije toekomst is dat ze uiterlijk in 2007 de mogelijkheid willen hebben om via text search te kunnen zoeken op uitspraken en quotes uit de ondertitels (dus ook van teletekstpagina 888).

            Als de studenten, inmiddels een paar uur later, weer de trein instappen op weg terug naar Leiden, zijn beide partijen dan ook heel veel wijzer geworden. De studenten hebben heel wat te horen gekregen over hoe zo'n site gemaakt wordt en wat daar allemaal niet bij komt kijken. Bovendien hebben ze weer eens kennis gemaakt met het Mediapark en enkele mensen daar, waar enkelen van hen later mogelijk zullen gaan werken.

            De makers van de site zijn daarentegen heel veel wijzer geworden over hoe hun site nog is te verbeteren. Na de vakantie hopen ze dan ook op een vervolg. Graag zouden ze opnieuw een afspraak met deze Leidse studenten willen maken om ook hun verbeterde versie van de verbeterde versie weer te kunnen laten onderzoeken en evalueren. Wordt vervolgd.

Uitzending gemist
uitzendinggemist.nl

                                    
 
   
vorige pagina top pagina