Universiteit Leiden
  home   contact      
 
 
 
Archief
   

Persbericht

Symposium van de Praktijkstudie Journalistiek & Nieuwe Media, Universiteit Leiden

Nieuwe journalistiek voor nieuwe media

Hoe weten we wat ons online publiek beweegt?

Datum: donderdag, 27 oktober 2005

Plaats:  Universiteit Leiden, Lipsius-gebouw, zaal 011

"Journalisten staan vooraan voor nieuws via internet, maar bepaald niet als ze zelf  
nieuwe media moeten toepassen."

Thema

De journalistiek gaat om. Bloggers grijpen de macht in medialand. De journalist moet de straat op: ´ publieksgerichte journalistiek´ en ´civic journalism´ zijn sleutelwoorden. Op donderdag 27 oktober a.s. organiseert Praktijkstudie Journalistiek & Nieuwe Media, Universiteit Leiden het symposium "Nieuwe journalistiek voor nieuwe media".
De toegang bedraagt € 45,- voor de gehele dag (9:15-17:00), studenten betalen € 10,-.

De sprekers, specialisten op het gebied van publieksonderzoek,  zullen ingaan op de spelregels van effectieve webcommunicatie en instrumenten om de kwaliteit van journalistieke websites te verbeteren. Tijdens dit symposium vindt een eerste presentatie plaats van van een ambitieus NWO onderzoeksprogramma dat op zoek is naar de optimale methode voor webevaluatie (Universiteit Twente/Utrecht).  Henk Blanken zal naar aanleiding van de radicaal publieksgerichte  aanpak van het Dagblad van het Noorden ingaan op de eisen die de ´nieuwe journalistiek´ stelt. Peter Wiegman van de Stichting Internet Reclame zal ingaan op het eerste half jaar ´echte´ bereikscijfers voor internet.

Rond 15:45 start het forum onder leiding van Peter Olsthoorn (Netkwesties, Planet Internet) met bijdragen van o.a. Leon de Wolff (´De krant was koning´), Peter Verwey (School voor Journalistiek Utrecht) en Robert Jan de Heer (Volkskrant).

Het programma belooft een boeiende dag waarop nieuwe media én nieuwe journalistiek bij elkaar komen. 

Sprekers o.a.

  •         Menno de Jong (Universiteit Twente)
  •         Leo Lentz (Universiteit Utrecht)
  •         Ben Vroom (Ben Vroom Usability)
  •         Rob Punselie (Universiteit Leiden / ContentKings)
  •         Mark Deuze (Universiteit Leiden / Indiana University)
  •         Henk Blanken (Dagblad van het Noorden)
  •         Peter Wiegman (Stichting Internet Reclame)
  •         Elja Polak (Kobalt)

 
Aanmelding en informatie
 
Kijk op www.praktijkstudies.nl of neem contact op met Rob Punselie [06 53 780 850] of Tim Verplancke [t.c.verplancke.2@umail.leidenuniv.nl
                                    

 
   
vorige pagina top pagina