Advies bij lage scores Smart schalen
Academische competentie
Als de score voor 'Academische competentie' laag is dan twijfel je vermoedelijk of je de studie aankunt of je hebt weinig plezier in de studie. Dat is op twee manieren aan te pakken.

1. Ontwikkel efficiënte studiegewoonten, waarbij je geregeld toetst (proeftentamens, overhoren, vragen stellen; raadpleeg de checklist ) hoe je er voor staat. Op grond hiervan is vertrouwen dat je de studie aankunt op te bouwen. Als je met bepaalde vakken moeite hebt, dan is het verstandig raad te vragen aan medestudenten, docenten of de studieadviseur.
Tevens is het van belang om concrete en haalbare studiedoelen op te stellen, want onzekerheid versterkt wordt versterkt door onduidelijke of onhaalbare studiedoelen.

  • Raadpleeg
    effectief werkplan opstellen

    2. Probeer plezier en interesse in de studie te vergroten. Goede studieresultaten zullen hier zeker een bijdrage toe leveren, maar ook contact met medestudenten en docenten, deelname aan activiteiten van de studierichting, enz. zijn stimulerend. Vraag je zo nodig ook af wat je tegenstaat in de studie. Zit je wel op de juiste lek? Gaat het om de gehele studie of zijn het bepaalde vakken die je tegenstaan?

  • Raadpleeg
    overzicht: kiezen, veranderen, betere aanpak studie of stoppen
  • Tentamen competentie
    Als de score voor 'Tentamen competentie' laag is dan twijfel je vermoedelijk of je de stof zo kunt verwerken dat je met succes tentamens kunt doen. Een goede voorbereiding is dan extra belangrijk. Controleer dat door de checklist voorbereiding tentamens in te vullen. Oude tentamens maken, de stof met medestudenten bespreken en aan jezelf vragen stellen is nodig om vertrouwen op te bouwen dat je het tentamen aankunt. Maar tevens is een goede tentamenstrategie, afgestemd op multiple choice/open vragen/mondeling tentamen, dringend nodig.
  • Raadpleeg
    overzicht(her)tentamens binnenkort?(maak bijvoorbeeld het multiple choice-oefententamen)
    tips voor studenten met tentamenproblemen
    examenvrees
    examenblokkade / black-out.
  • Time management
    Als de score voor 'Time management' laag is, dan vind je het vermoedelijk moeilijk een goede verdeling van studie- en vrije tijd te vinden, op tijd te beginnen en geregeld te studeren. Dat dit de studieresultaten en het plezier in de studie negatief beënvloedt, had je vermoedelijk ook al bedacht. Bij opleidingen waar niet zozeer het rooster, maar jij jezelf sterk moet sturen, is goede time management absoluut noodzakelijk.
    Naast tijdsindeling hebben zowel te veel als te weinig studeren (met de laatste Smart-vraag kan je jouw uren per week vergelijken met die van anderen!) negatieve effecten op de resultaten. Dit probleem is niet met goede voornemens (zie de smoezenpagina), maar wel met een doordacht werkplan op te lossen.
  • Raadpleeg
    overzicht tijdgebruik
    tips voor studenten met uitstelproblemen
    tijdschrijf formulieren
    aanpak van uitstel
    een effectief werkplan opstellen
  • Strategisch studeren
    Als de score voor 'Strategisch studeren' laag is, dan heb je er waarschijnlijk moeite mee om het studeren op de komende tentamens af te stemmen. Dit is te verbeteren door je goed te informeren hoe en wat er gevraagd zal worden op het tentamen (bronnen: docenten, colleges, medestudenten, oude tentamens). Tevens is het van belang u te realiseren dat u nooit alles kunt weten. Dat hoeft ook niet, want studeren is niet alleen maar stof onthouden, maar bijna altijd ook verwerken. Selectie tussen hoofd- en bijzaken is nodig, waarbij goed in de gaten moet worden gehouden wat de eisen van het tentamen zijn.
  • Raadpleeg
    overzicht studeren
    algemene studievaardigheden
    checklist voorbereiding tentamens
  • Studie-uren per week
    Naast tijdsindeling hebben zowel te veel als te weinig studeren negatieve effecten op de resultaten. Dit probleem is niet met goede voornemens, maar wel met een doordacht werkplan op te lossen.
  • Raadpleeg
    tips voor studenten met uitstelproblemen
    aanpak van uitstel
    een effectief werkplan opstellen
    de smoezen pagina
    de studievoorspeller


    << back / terug