Terug naar de homepage van Universiteit Leiden Studieondersteuning

Studentenpsychologen

Uitstelsmoezen
Lezers melden ons
  • Ik ben heb een eigenaardige persoonlijkheid; stressig stampen voor examens, zessen en herexamens horen daar nou eenmaal bij. Ik kan mijn eigen persoonlijkheid toch niet ontkennen?
  • Als ik vlak voor het eten begin ben ik net opgewarmd als ik ga eten; kan er dus beter na beginnen.
  • Als ik vlak na het eten begin, ben ik net opgewarmd als het journaal begint; kan het er dus beter na doen.
  • Als ik na het journaal begin dan ben ik net opgewarmd als mijn vrienden op bezoek komen. Kan dus beter...
  • Mijn fiets is net gepikt; ik ben nog te overstuur om me te concentreren.
  • Het examen is pas over 1 week; ik heb dus nog 7 dagen, dat zijn 168 uren, dus 10.080 minuten voor het behandelen van 10 hoofdstukken van elk 5 punten die per stuk maar 10 minuten per stuk kosten... dat is 10.080 / 500 = 20 wat betekent dat ik maar 1/20 van de tijd hoef te studeren plus 1/4 slaap en 1/10 eten en drinken enz. enz. enz. Dus ik begin morgen.
  • De koffie is op. Ik kan dus niet studeren.
  • Ik kan beter vandaag al mijn bier opdrinken zodat ik mij morgen onafgeleid kan concentreren op mijn studie.
  • Ik heb gehoord dat mijn leraar vroeger ook altijd z'n opdrachten te laat inleverde, en hij is nu toch mooi hoogleraar!
  • Men zegt dat een mens maar 5% van zijn hersencapaciteit gebruikt, dus als ik morgen 10% gebruik hoef ik vandaag niets te doen en lig ik toch mooi op schema!
  • Ik heb mij net in mijn wijsvinger gesneden; ik kan dus beter even rust nemen.
  • Het is overmorgen pasen! Wat maakt het uit! Het is maar één keer per jaar pasen.
  • " Ik ben nu te gespannen/ verdrietig / kwaad om te kunnen studeren"
    Deze negatieve lijst kan in geval van nood (geen nare gevoelens aanwezig) aangevuld worden met leuke gevoelens: blij, opgewonden, verliefd
  • " Het heeft pas zin te beginnen als ik precies weet wat ik moet doen en hoe ik het ga doen"
    Klinkt erg verstandig: Mijn moeder/ studiegenoot/ mentor/ psycholoog zegt ook altijd dat ik eerst een plan van aanpak moet maken.
  • " Ik wil mij echt wel meer dan honderd procent inspannen, maar ik moet wel zeker weten dat ik dan ook succes zal hebben, anders is het zonde van het werk"
    Mijn moeder/ studiegenoot/ mentor/ psycholoog zegt ook altijd dat ik realistische doelen moet stellen
    Deze smoezen zijn mij gesuggereerd door diverse studenten. Ik heb ze allemaal in de praktijk getest en de werking is zeer effectief gebleken.
  • Als ik uitgeslapen ben lukt studeren beter, dus slaap ik maar uit tot 12 uur (de smoes van mijn buurman)
  • Ik heb het nog niet helemaal uitgedacht, ik heb nog niet het goede idee te pakken (voor mijn werkstuk, verslag, scriptie)
  • Ik denk erover een andere studie te gaan doen / een baan te nemen / mijn studie later af te maken
  • Het tentamen valt op een maandag en ik moet dat hele weekend ervoor werk
  • 'Ik moet nog effe wachten voordat ik hieraan begin. Als ik het een dag van te voren doe dan zit het nog vers in m'n geheugen, als ik er nu aan begin vergeet ik het weer...'

  • Uit de training 'Studie management' en met toestemming van de auteurs
    • De theorie is mij bekend, maar de praktijk is toch anders.
    • Als ik studeer dan weet ik dat anderen leuke dingen doen en dan voel ik mij zo zielig.
    • Hoe kan ik nu studeren als de universiteit het mij zo moeilijk maakt: tentamen in de Groenoordhal, niet geïnsprireerde docenten, enz.
    • Studeren is de leukste tijd van mijn leven, dus ...
    • Ik ben nu eenmaal lui.
    • Wij zijn van de generatie dat alles leuk moet zijn.

  • Ik was zo tevreden dat ik vanmorgen iets heb gedaan, dat ik de rest van de dag maar even vrij neem.
  • Het is toch altijd minder dan je denkt.
  • Ik leer altijd het best om 3.00 's nachts.
  • Als ik te vroeg begin ben ik het alweer vergeten tegen de tijd dat ik tentamen heb.
  • Als ik eenmaal begonnen ben ga ik vanzelf heel lang door.
  • Sport is toch veel belangrijker. Leren kan ook 's nachts en als het regent.
  • Bij ons in huis is dit smoes nummer 1: Ik moet eerst mijn kamer opruimen want als het zo'n troep is kan ik niet studeren. (bij ons geldt dit meestal ook voor de badkamer en de keuken)
  • Time management ... daar mag ik graag over lezen.
  • Het goede voornemen is opgeslagen
  • Enthousiast beginnen, om dan te bedenken dat je er wel wat te drinken bij wilt hebben. Dus dan ga je thee zetten.
  • Terug bij je bureau begin je bij opgave 1 en oh ja, er stond wat over op internet. Dat ga je dan maar even opzoeken. Via een grote omweg kom je uiteindelijk op de pagina, waar je alles (tot in de kleinste details toe) goed doorleest.
  • Vervolgens staat er iets wat je niet meer zeker weet. Dit moet meteen en uitgebreid opgezocht in een diktaat van het vorig jaar. (Waar je natuurlijk ook nog even naar moet zoeken).
  • Bij het teruglezen van de stof om een antwoord op te zoeken lees je voor het gemak het hele hoofdstuk nog even door.
  • Bij het maken van een verslag kun je minstens anderhalf uur besteden aan het bedenken van een mooie layout, juiste lettertype en kleuren.
  • Commentaar van de inzender: Het zijn geen echte smoezen, maar staan er wel garant voor dat je na een hele middag "studie" nog niets nuttigs gedaan hebt.
  • Als ik niet lekker in mijn vel zit, hoe kan ik me dan concentreren op mijn studie? Ik kan beter proberen mijn kopzorgen op te lossen. Maar ja, als die over zijn, dan ben ik zo vrolijk dat ik niet meer stil kan zitten, laat staan studeren.
  • Studeren is net als de jacht op groot wild: je jaagt het object eerst een hele tijd op, omsingelt het, en dan, net als de achtervolging voorbij lijkt te zijn, dan spring je er boven op!
  • Als ik nu begin is het rendement veel lager dan wanneer ik vlak van te voren begin, dus dat is echt zonde van m'n tijd.
  • Als ik nu geen "Goede tijden.." ga kijken, maar ga studeren, zit ik toch alleen maar te denken aan wat er op dit moment in gebeurt. En zit ik ook nog de hele tijd de klok in de gaten te houden, omdat ik van mezelf wel even snel de cliff aan het einde mag zien en die wil ik niet missen.
  • Ik ben te aardig voor mezelf. ( is geen smoes eigenlijk )
  • Nu is het mooi weer, dus als ik nu ga leren denk ik alleen maar hoe lekker het was als ik op het strand lag en morgen regent het, dus dan heb ik toch niks beters te doen.
  • Psychologisch gezien is het echt niet goed om vrijdag en zaterdag te studeren, want dan heb je voor je gevoel helemaal geen weekend gehad. En dan wordt je te depressief om te studeren.
  • Ik ga nu een cd-tje uitzoeken waarvan ik in the mood raak om te studeren.
  • Als ik studeer krijg ik de beste ideeen, dus als ik ze nu niet opschrijf of in praktijk breng, vergeet ik ze weer.
  • Ik leer 's nachts het beste.
  • Ik ben zo trots als ik al iets heb gedaan voor m'n studie (zeker als het niet hoefde) dat die euforie lange tijd resulteert in andere dingen doen.
  • Als ik nu iets leuks doe, moet ik daar wel iets tegenover stellen: dus een stimulans om morgen te gaan studeren. Alleen geef ik mezelf te vaak de beloning van te voren. Ik dus ik heb "schulden" wat studeren betreft.
  • "ik ga trainen, ik moet me kwalificeren voor de Euopese kampioenschappen...." :(
  • Geen smoes maar waar gebeurd.
    Ik vond dat ik maar eens wat moest gaan doen aan mijn uitstelgedrag, iemand maakte me attent op deze internetsite. Het resultaat is dat ik alweer veel te lang zit te lezen en testjes zit te doen en dus weer niet aan studeren en mijn opdrachten toe kom. De uitsteltest als smoes voor uitstel.
    ps. en nu ga ik echt beginnen.
  • Smoezen van studenten informatica

  • Uitstel-smoezen pagina
    Overzicht Studie-ondersteuning
    Studentenpsychologen - Universiteit Leiden