Ik coördineer in de propedaeusefase van de studie psychologie het
practicum SPSS dat deel uitmaakt van het Methoden en Technieken onderwijs
en neem daarnaast nog deel in het M&T onderwijs.
Ik coördineer in het tweede jaar van de studie psychologie het
practicum SPSS dat deel uitmaakt van het Methoden en Technieken onderwijs
in het eerste en tweede semester (Psychometrie en MVDA).
Ik beheer, onderhoud en schrijf een deel van de software die tijdens deze
cursussen wordt gebruikt.
Ik beheer het MenT Lab de WWW-leeromgeving voor het eerstejaars M&T onderwijs en de BlackBoard modules voor de M&T propedaeuse cursussen en MVDA
Ik geef advies/ondersteuning aan medewerkers en studenten bij onderzoeks-,
analyse- en computerproblemen.
Onderzoek
Vanaf april 2004 ben ik begonnen met het ontsluiten van het boekenbezit
van Christiaan Huygens voorzover we dit kunnen afleiden uit de catalogus
van de veiling van zijn bibliotheek na zijn dood in 1695.
Dit vloeide voort uit eerder ontstane belangstelling voor Huygens (zie ook bij vakspecifieke interesses).
Na verkennend
voorwerk is vanaf begin 2006 een promotieproject gestart waarbinnen de
veilingcatalogus een centrale positie inneemt en waaromheen Huygens'
opvoeding, opleiding, zijn daaruit voortspruitende houding ten aanzien van
boeken en Huygens' sociale netwerk worden gedrapeerd.
Interesses
Vakspecifiek
Mijn interesses liggen op het gebied van hypertext, databases,
informatiebeheer
in het algemeen, grafische toepassingen, en
(statistische) computertoepassingen
in het onderwijs en niet
noodzakelijkerwijs in deze volgorde. Door mijn
deelname aan het M&T
onderwijs, grasduin ik bij tijd in wijle wat in de geschiedenis
van de kansrekening
statistiek en ben de laatste tijd met Christiaan Huygens bezig. Daarnaast is uit een samenwerking met Iris van 't Leven van het toemalige Bureau Veiligheid
van de universiteit Leiden een kleine voorlichtingsmodule over beeldschermwerken
ontstaan
Niet vakspecifiek
Naast bovengenoemde interesses houd ik me in mijn schaarse vrije tijd
ook bezig met meer cultuur-historische onderwerpen, waarvan het probleem
van de identiteit van de figuur GIIOHARGIIIVS een
voorbeeld is. Andere zaken waar ik nog wat aandacht aan wil besteden, zijn
De afbeelding van Jonitus op de Campanile van
de Dom te Florence.
De themas Festina Lente en Via Stultitiæ die ik sinds eind 1995 tot onderwerp van
mijn
kerstkaarten heb gekozen
Flores d'Arcais, G.B., Verduin, K., & de Vos, I.E. When does the
child make a connective word? Internal Report, Psychological Institute,
University of Leiden, 1980
Gaillard, A.W.K., & Verduin, C.J. (1983). The combined effect of an antihistamine
and pseudo- ephedrine on human performance Journal of Drug Research
8, 7, 1929 - 1936
Gaillard, A.W.K., Varey, C.A., & Verduin, C.J. (1985). Heart-rate during
a Reaction-time and a Reference Task. In Orlebeke, J.F., Mulder, G., &
Doornen, V.L. (Eds.). The psychophysiology of cardiovascular control.
New York: Plenum Press, pp. 465-477.
Gaillard, A.W.K., & Verduin, C.J. (1985). Comparisons Across Paradigms:
an ERP Study. In Posner, M.I. & Marin, O.S.M. (Eds.) Mechanisms
of Attention: Attention and Performance XI, Erlbaum, Hillsdale N.J. 375
- 388.
Hoopen, G. ten, Akerboom, S.P., Verduin C.J., Vos, J., & van der Schaaf,
T.W. The Danger of taking ratios or how to obscure the interaural tempo
delay: Comment on Huggins (1974) "On perceptual integration of dichotically
alternated pulse trains" Internal Report, Psychological Institute,
University of Leiden, 1981
Kerkhof, G.A. and Verduin, C.J. (1987). Circadian Rythms in Performance:
Neurophysiological and Behavioral Data for Morning-type and Evening-type
Subjects. In Hildebrandt, G., Moog, R. & Raschke, F. (Eds). Chronobiology
and Chronomedicine: Basic Research and Applications. Verlag Peter Lang,
Frankfurt am Main, 413 - 422
Mäntysalo, S. Gaillard, A.W.K., & Verduin, C.J. (1985). ERPs during
Selective, Divided and Switching Attention. Biological Psychology,
20, 3, 205 - 206
Plooij-van Gorsel, P.C., Kerkhof, G.A., Lancel, M., Sumter, D.F., Verduin
C.J., Bouman, A.I.E. and Markus, M. Th. (1985). Circadian Variation of Cognitive
Processing as Reflected by Event Related Potentials. Journal of Interdisciplinary
Cycle Research, 16, 4, 302
van den Broek, P., Lynch, J.S., Naslund, J., Ievers-Landis, C.E., & Verduin,
K (2003). Children's comprehension of main ideas in narratives: Evidence
from the selection of titles. Journal of Educational Psychology, 95,
707-718.
Verduin, C.J. (2004). A portrait of Christiaan Huygens. In Fletcher, K. (ed)
Proceedings of the International Conference 'Titan - from Discovery to
Encounter', Noordwijk, the Netherlands (ESA SP-1278), ESA Publications
Division, Noordwijk, 157-170
Verduin, Kees en Heiser, Willem (2005). Spreiding zonder fouten; hoe de
standaarddeviatie tot stand kwam als maat voor verscheidenheid.
STAtOR, 6, 3, 14-20.
Verduin, C.J., Kerkhof, G.A., Plooij-van Gorsel, P.C., Lancel M., Sumter,
D.F. and Bouman, A.I.E. (1985). Individual Differences in the Circadian
Variation of Performance. Journal of Interdisciplinary Cycle Research,
16, 4, 334 - 335
Visser, R.A. met medewerking van Bergman, M.W. en Verduin, C.J. (1989).
Inleiding Sociaal- Wetenschappelijke Informatica. Adisson-Wesley,
Amsterdam
Wolters, G., & Verduin, C.J. (1982). Retention performance as a function
of the distinctivness of memory traces and retention tasks. Psychological
Research 44, 257-267
Last but not least ben ik een tijdje betrokken geweest bij de publicatie van de serie Toegepaste
Statistiek bij Wolters Noordhoff.